dimecres, 16 de gener del 2019

Rotlle de bonítol


Aquesta recepta tenia pendent de pujar-la des de fa dies... 

Vaig comprar a la Sandra, la meva peixatera, un bonítol sencer quan estàvem en plena temporada. Li vaig dir que em treiés el cap i l’espina central perquè no sabia com el faria. Vaig estar mirant receptes per la xarxa, i em vaig trobar amb la del rotlle de bonítol, que es veu que és típic d’Astúries. Em va semblar que no era difícil de fer, tot i que una mica entretingut, i vaig decidir provar-ho... 

És un plat que ens pot servir tant de tall com d'entrant o per a un pica-pica.

Aquí el teniu!.







Ingredients: 

Per al rotlle:     1 bonítol
                       1 gra d’all
                       Julivert 
                       1 ceba petita 
                       50 g de pernil serrà (millor si és ibèric)
                       Pebrot escalivat casolà (o 2 pebrots del piquillo)
                       3 ous
                       2 cullerades de farina de galeta
                       Sal i pebre negre
                       Farina blanca

Per a la salsa:  1 ceba grossa
                       Tomàquets madurs 
                       2 grans d’all
                       ½ got de vi blanc 
                       Sal i pebre negre 


Pel que fa al farciment, a totes les receptes que he trobat posen ceba, all i julivert, i pebrots del piquillo (jo vaig posar pebrot escalivat fet a casa). Algunes posen cansalada viada en lloc de pernil. No totes porten ou dur, i algunes porten olives farcides trinxades. 

Jo vaig fer servir un bonítol que sense el cap ni l’espina central feia uns 650 g.


Elaboració: 

Posem 1 dels ous en un pot amb aigua i el posem a coure de 8 a 10’. El deixem refredar i el pelem. El reservem.

Retirem la pell i les espines del bonítol i el trinxem ben petit amb el ganivet. El posem a una enciamera.





Piquem 1 gra d’all i el julivert molt petits i els afegim al bonítol. 

Piquem la ceba, 





el pernil, 






el pebrot vermell 






i l’ou dur, 





tot ben petit, i ho afegim.

Batem l’altre ou i l’aboquem a l’enciamera. 

Posem també les dues cullerades de farina de galeta.

Ho remenem bé, fins que ens quedi una barreja homogènia (si cal, fem servir les mans, ben netes és clar...). Si ens queda poc consistent, afegim més farina de galeta.





Tallem dos trossos de paper film i els extenem a sobre el marbre. 

Agafem la meitat de la massa de peix i la posem a sobre d’un tros de film, i l’altre meitat a sobre l’altre. 







Hi donem forma de cilindre amb les mans i les emboliquem com si fos un caramel. Apretem bé, perquè ens quedi una massa compacta. 






Els deixem una estona a la nevera perquè agafi consistència. 

Batem l’altre ou. Posem un parell de cullerades de farina en un plat.

Treiem els cilindres de bonítol de la nevera, els hi treiem el film, els arrebossem amb la farina i l’ou i els posem a una paella amb l’oli ben calent. 

Hem de manipular-los amb molta cura, perquè són molt tous i se’ns poden desmanegar. No els hem de coure del tot, només enrossir-los. 

Quan estiguin rossos de tots els costats, els treiem i els deixem escórrer a sobre de paper de cuina.

Els  reservem.







Preparem la salsa:

Tallem la ceba petita i els alls a trossets i ho posem a una paella amb oli a foc fluix. 

Quan la ceba estigui transparent, hi aboquem el vi. Deixem que redueixi. 

Afegim els tomàquets ratllats, sal i pebre i remenem bé. 

Ho deixem al foc fins que el tomàquet estigui cuit. Aleshores ho trinxem bé amb la batedora. 

Si ens queda una salsa molt espessa, afegim aigua fins aconsegui la consistència que ens agradi.

Posem la salsa altre cop a la paella (o a una cassola) i hi afegim els rotlles de bonítol. 






Ho posem a foc fluix i ho deixem de 10 a 15’, tombant-los de tant en tant, perquè se’ns acabin de coure. 

Ho deixem refredar.

Quan estigui fred, treiem els rotlles, els posem a sobre la fusta i els tallem a trossos una mica gruixuts. 




Els posem altre cop a la cassola amb la salsa i ho escalfem. 

(També podem escalfar els talls al microones posats en un plat i afegir-hi després la salsa calenta).

Servim els talls de bonítol acompanyats de la salsa.






Jo ho vaig fer d’un dia per l’altre, per tallar els rotlles quan estiguessin freds perquè no se’m desmaneguessin, però en algunes  receptes que he vist no els deixen refredar: els tallen en calent i els serveixen acabats de fer...

La veritat és que va quedar molt bo. Us ho recomano.

He pensat de provar de fer-ho amb tonyina, i potser posant molla de pa mullada amb llet en lloc de la farina de galeta... Ja us ho explicaré!






 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada